Jdi na obsah Jdi na menu
 


17. 3. 2021

Co je mediální výchova? (Úvod do problematiky)

Dnes jsme se seznámili s úvodem do problematiky mediální výchovy. Média tvoří významnou součást našeho života, ale také nám ho velmi ovlivňují. Je důležité vést žáky od útlého věku k mediální gramotnosti, tak aby byli žáci schopní kriticky vyhodnocovat informace z médií, nenechat se snadno zmanipulovat, orientovat se v mediálních produktech a znát principy reklam na internetu. Podle průzkumu dochází k prvnímu kontaktu s médii kolem druhého roku dítěte, což je velice nízký věk a je tedy důležité, aby se děti s médii seznamovaly a rozlišovaly dezinformace, lži a fakta.

Hlavním cílem je osvojit si mediální gramotnost - jedná se tedy o souhrn znalostí a dovedností, které jsou velmi důležité pro práci s médii či mediálními produkty. My jako učitelé pro to můžeme udělat to, že budeme vést žáky již od útlého věku k mediální gramotnosti. Jelikož podle posledních výzkumů, které nám poskytl výzkum STEM/MARK & Česká televize v roce 2018, nám ukazuje, že jen 53% populace dosáhlo průměrně dosažené gramotnosti. My všichni to můžeme změnit. Jak jsem již zmínila výše, v praxi můžeme učit mediální výchovu samostatně nebo v rámci jakéhokoliv předmětu od prvního stupně, tak aby s mediální výchovou byli seznámeni ti nejmenší žáci. Nápadů na toho téma je mnoho, žáci si mohou vést svůj osobní blog, či natáčet podcasty/videa na YouTube kanál. Jelikož právě youtůbeři ve velké míře ovlivňují svoje sledující, tedy i žáky základní školy, jak prvního tak druhé stupně.